BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday 18 August 2010

Wasiat Nabi S.A.W. kepada Ali .K.W.J.

1. Hai Ali! bagi orang celaka tiga alamatnya; makanan yang haram, menjauhkan orang alim, dan menjauhkan petunjuk yang benar.

2. Hai Ali! bagi orang yang rosak akalnya ada tiga tanda; meringan-ringankan apa yang difardhukan Allah, banyak berkata-kata dalam berzikir; dan mencela Allah.

3. Hai Ali! bagi orang yang riak tiga alamatnya; menyempurnakan rukuknya dan sujudnya apabila sembahyang bersama manusia, dikuranginya ketika sembahyang bersendirian, dan suka terhadap orang yang memujinya, dan berzikir di tempat orang ramai.

4. Hai Ali! bagi orang munafiq ada tiga tandanya; apabila bercakap ia berdusta, bila berjanji tidak ditepati, bila diamanahkan ia berkhianat, dan tidak bermanfaat kepadanya pengajaran dan peringatan yang diberikannya.

5. Hai Ali! bagi orang kafir tiga tandanya; ragu pada zat Allah, benci terhadap hamba Allah yang beribadat kepada Allah, dan lalai daripada taat kepada Allah.

6. Hai Ali! bagi orang yang bertaubat tiga alamatnya; menjauhkan yang haram, gemar menuntut ilmu agama, dan tidak akan kembali membuat dosa.